• Slider1
  • Slider1
  • Slider1
  • zmień czcionkę
  • zmień kontrast
PSOUU

PSOUU

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
przejdź do strony
WTZ

WTZ

Warsztat Terapii Zajęciowej
przejdź do strony
OREW

OREW

Ośrodek Rehabilitacyjno - Edukacyjno - Wychowawczy
przejdź do strony
PŚDS

PŚDS

Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy typu B
przejdź do strony

Ćwiczeni poznawcze

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo ruchowej mają na celu :         
podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała,
• usprawnianie rąk poprzez manipulację przedmiotami,
• kojarzenie doznań ruchowych z obrazami graficznymi,
• kontrolowanie wykonanego ruchu graficznego,
• usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk,
• ćwiczenie dokładnej kontroli nad ruchami ciała,
• ćwiczenie kontroli nad wykonaniem ruchu w odtwarzaniu symboli graficznych.




Koordynacja wzrokowo – ruchowa

  • budowanie z klocków wieży
  • układanki wtykowe
  • przesypywanie, nasypywanie łyżką materiałów niestrukturalnych (kasza, ryż)
  • wrzucanie piłek, guzików, woreczków do pojemników o różnej wielkości
  • dobieranie przedmiotu do obrazka
  • rysowanie w kaszy, mące, na piasku
 Pozdrawiam Edyta Przybysz
czytaj więcej
Przykłady ćwiczeń usprawniających różne obszary funkcjonowania dziecka
1. Ćwiczenia usprawniające rozwój motoryczny dziecka (motoryka duża).

– bieganie, wchodzenie i schodzenie po schodach, pokonywanie przeszkód np. zwinięty ręcznik, poduszka, klocki,  – stanie na jednej nodze, wykonywanie podskoków obunóż  i na jednej nodze
– rzucanie i łapanie piłki (kul z gazet, balonów)  w grze, z różnych odległości
– przerzucanie piłki z jednej ręki do drugiej


2.  Ćwiczenia rozwijające funkcje wzrokowe dziecka:
– odnajdywanie na obrazkach drobnych szczegółów (pokaż gdzie jest….)
– odnajdywanie podobieństw i różnic w prezentowanych dziecku obrazkach o tej samej tematyce
– dobieranie par jednakowych obrazków – można wykorzystać grę „memory”
– składanie obrazka pociętego na części (można wykorzystać pocztówki)– rysowanie po śladzie (łączenie kresek w linie tworzące element)                                                                                 
3. Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe dziecka:
– dzielenie wyrazów na sylaby z klaskaniem np. „ka-wa”
– rozróżnianie dźwięków np.: pluskanie w wodzie, gniecenie papieru, rozpoznawanie po głosie różnych osób
– gry i zabawy rytmiczne (wykonywanie ruchów na hasło muzyczne)                                                                           
– ćwiczenie różnicowania dźwięków z otoczenia (co teraz słychać?)                                                                  – grupowanie obrazków na tą samą głoskę (pies, pióro, papier)


4. Ćwiczenia usprawniające precyzję ruchów rąk i koordynację wzrokowo – ruchową dziecka
– ćwiczenia dłoni (machanie, krążenie, klaskanie, naśladowanie np. gry na skrzypcach, na trąbce, układanie modeli z dłoni np. dziób, kula, kwiat, piramidka, wchodzenie po schodach)
– ćwiczenia palców (naśladowanie pisania na komputerze, gry na pianinie, deszczu, rysowania kółek w powietrzu, składanie i rozkładanie palców, układanie modeli z palców np. koszyk, koło)
– lepienie z plasteliny, również gliny prostych kształtów (np. kulek, wałków, rogalików, ludzi, koszyków, liter, zwierząt i innych elementów)
– wycinanie nożyczkami pasków z papieru i innych wzorów
– malowanie palcem i pęczkiem waty umaczanym w farbie
– zamalowanie kartki farbami (z góry w dół, od lewej do prawej strony)
– odrysowanie własnej dłoni, odrysowywanie płaskich przedmiotów np. monet, talerzyków itp.                            – zgniatanie większego papieru jedną ręką, dwoma rękoma w kulkę                                                                  – krążenia palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, wokół siebie obu palców
– zabawa w kominiarza (wchodzi kominiarz po drabinie…)                                                                                – zwijanie palcami chusteczek, apaszek, bibułki, robienie wałeczków z ciasta, plasteliny
– wykonywanie budowli z drobnych klocków lego
5. Ćwiczenia na koncentrację uwagi:
– wykorzystywanie zabaw wymagających skupienia uwagi np. : budowle wg wzoru, rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, rozwiązywanie zagadek
– opisywanie w co jest ubrana któraś osoba z domu (w danej chwili niewidoczna)
– rozpoznawanie kształtów przez dotyk z wyłączaniem wzroku, rysowanie tego przedmiotu z pamięci

Edyta Bednarczyk
czytaj więcej

Naśladowanie E.P.

czwartek, 30 kwietnia 2020
Nauka zabawy, naśladowanie w zabawie:
  • łapanie, turlanie, rzucanie piłki do drugiej osoby,
  • budowanie wieży z 3 – 4 klocków,
  • zabawy z naśladowaniem prostych czynności ruchowych: podnoszenie rąk do góry, klaskanie w ręce, machanie ręką, tupanie,
  • wskazywanie części ciała na misiu, na sobie,
  • wspólne oglądanie książeczek, wskazywanie na obrazkach,
  • zabawy manualne z masami plastycznymi, malowanie farbami ręką lub wałkiem,
 Życzę miłej zabawy Edyta Przybysz
czytaj więcej

Zagadki E.B.

czwartek, 30 kwietnia 2020
Funkcje zagadek w rozwoju dziecka
Zabawa w zgadywanki ma wiele zalet i jest naprawdę cennym narzędziem do rozwijania zdolności umysłowych dziecka. Każda zagadka pobudza do myślenia, ponieważ stawia dziecku określone zadanie do rozwiązania. Poza tym dziecko:
  • odkrywa znaczenie przenośne obrazów,
  • dokonuje analizy treści.
  • dokonuje syntezy posiadanych informacji,
  • tworzy hipotezy, gdy rozwiązanie nie przychodzi od razu.
  • rozwija wyobraźnię i poszerza wiedzę dziecka o rzeczywistości.
 
 
1. Szczeka, merda ogonkiem i cztery łapy ma,
więc pewnie wiesz, że na myśli mam... (psa)

2. Ma duże oczy, miauczy i w głowie mu psota,
czy już wiesz, że chodzi mi o... (kota)

3. W piórka ozdobne, śpiewają,
w gałęziach drzew ich igraszki.
Ty już wiesz, że są to... (ptaszki)

4. Królem zwierząt jest, w Afryce mieszka.
Boi się go każdy roślinożerny koleżka,
Gdy na niego zapoluje, poleje się krew,
a ty już wiesz, że ten drapieżnik to... (lew)

5. Ma długie nogi i szyję, i skórę w łatki.
Zajrzy do najwyższego okna każdej afrykańskiej chatki.
Jej nazwa rymuje się z "szafa",
więc już wiesz, że to... (żyrafa)
Zagadki o zwierzętach leśnych
Tu już rymy nie podpowiedzą, o jakie zwierzę chodzi, więc zagadki są nieco trudniejsze, ale i tak nie powinny dzieciakom sprawić trudności. Przy okazji najmłodsi mogą dowiedzieć się kilku rzeczy o zwierzętach. Spróbuj dziecku czytać po jednym wersie – może zgadnie wcześniej niż po przeczytaniu wszystkich?


1. Dzik
Mam dzieci w paski, ale nie jestem zebrą.
Ryję w ziemi, ale nie jestem ryjówką.
Mieszkam w lesie, a moim przysmakiem są żołędzie.

2. Bóbr
Mam futro i płaski ogon jak płetwa.
Pływam jak ryba i mam zęby mocne jak siekiery.
Buduję tamy, a mój dom nazywa się "żeremie".

3. Wilk
Jestem podobny do psa, ale nim nie jestem.
Choć mną straszą, unikam ludzi.
Mam futro, zęby, a moja rodzina to wataha.

4. Jeż
Zasypiam na zimę w kopcach liści.
Latem śpię w dzień, a w nocy buszuję.
Gdy się bronię, zwijam się w kolczastą kulkę.

5. Kruk
Jestem jednym z najmądrzejszych ptaków.
Z białymi piórami jestem symbolem czegoś bardzo rzadkiego.
Tak naprawdę mam czarne pióra i kraczę.

6. Sroka
Jestem czarno-biała.
Śmiesznie fruwam: podlatuję i spadam, podlatuję i spadam.
Czasami ukradnę jakąś błyskotkę.
Zagadki o zwierzętach z przymrużeniem oka
Oto zagadki z gatunku "za nic nie zgadniesz". I faktycznie, szansa, że dziecko odkryje prawidłową odpowiedź, jest znikome. Zagadki te, jak zobaczysz, są po prostu absurdalne, dlatego raczej nadają się dla nieco starszych dzieci. Będzie dużo śmiechu, gdy podasz prawidłową odpowiedź!

1. Dlaczego bocian staje na jednej nodze?
Odpowiedź: bo gdyby podniósł drugą, to by upadł.

2. Co chodzi po ścianie i błyszczy?
Odpowiedź: Mucha ze złotym zębem.

3. Co jest czarno-białe, ma cztery nogi i koła?
Odpowiedź: Zebra na rolkach.

4. Co jest tak duże jak słoń, ale nic nie waży?
Odpowiedź: Cień słonia.


Edyta Bednarczyk
czytaj więcej