Wczesne wspomaganie rozwoju
Informacje ogółne
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (wwr) realizowane są z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia przez nie nauki w I klasie.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą być objęte dzieci u których stwierdzono niepełnosprawność ze względu na:
Obok pracy z dzieckiem bardzo ważna jest też współpraca z rodziną dziecka, głównie poprzez udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych relacji na te zachowania, udzielania instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem.
Do każdego dziecka realizującego wwr przydzielony jest zespół specjalistów, których zadaniem jest dokonanie diagnozy, stworzenie indywidualnego programu terapeutycznego, okresowa jego ewaluacja oraz praca z dzieckiem i jego rodziną wg tego programu.
Dlaczego wczesne rozpoczęcie pracy z dzieckiem jest tak ważne?
Celem wczesnego wspomagania rozwoju jest:
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (wwr) realizowane są z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia przez nie nauki w I klasie.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą być objęte dzieci u których stwierdzono niepełnosprawność ze względu na:
- uszkodzenie analizatorów (wzrok, słuch)
- niepełnosprawność ruchową
- upośledzenie umysłowe
- autyzm
Obok pracy z dzieckiem bardzo ważna jest też współpraca z rodziną dziecka, głównie poprzez udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych relacji na te zachowania, udzielania instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem.
Do każdego dziecka realizującego wwr przydzielony jest zespół specjalistów, których zadaniem jest dokonanie diagnozy, stworzenie indywidualnego programu terapeutycznego, okresowa jego ewaluacja oraz praca z dzieckiem i jego rodziną wg tego programu.
Dlaczego wczesne rozpoczęcie pracy z dzieckiem jest tak ważne?
- we wczesnym okresie rozwoju centralny układ nerwowy jest bardzo plastyczny, a to umożliwia korelację zaburzonych funkcji i kompresje deficytów
- im wcześniej rozpoczniemy terapię, tym większą mamy możliwość zahamowania rozwoju zaburzeń o postępującym przebiegu, a nawet całkowitego zatrzymania dalszych niekorzystnych zmian.
- im mniejsze dzieci, tym większa podatność na stosowane wobec nich programy usprawniania, co bezpośrednio wpływa na większe i szybsze postępy
- wiele zaburzeń narasta wraz z wiekiem, dlatego uczenie małych dzieci jest łatwiejsze
- wczesne wspomaganie jest szansą na osiągnięcie takich umiejętności, których dziecko nie osiągnęłoby bez pomocy
- zgodnie z prawem pierwszeństwa dotyczącym uczenia się, pierwsze umiejętności utrwalają się najsilniej i najtrudniej ulegają zmianie
Celem wczesnego wspomagania rozwoju jest:
- umożliwienie całkowitego wyeliminowania zaburzeń i dalszego prawidłowego rozwoju dziecka
- zapobieganie pogłębianiu i utrwalaniu deficytów, co może skutkować względnie prawidłowym dalszym rozwojem przy niewielkim późniejszym wsparciu terapeutycznym
- poprawienie stanu zdrowia poprzez uruchomienie wszelkich potencjalnych rezerw procesu rozwojowego
- osiąganie większej sprawności ruchowej, dojrzałości poznawczej, emocjonalnej oraz w zakresie umiejętności samoobsługowych, co ma umożliwić dzieciom lepszą adaptację do realizowania nauki poza domem rodzinnym
- bardziej harmonijny rozwój we wczesnych etapach, który skutkować będzie efektywniejsza nauka w szkole