• Slider1
  • Slider1
  • Slider1
  • zmień czcionkę
  • zmień kontrast
PSOUU

PSOUU

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
przejdź do strony
WTZ

WTZ

Warsztat Terapii Zajęciowej
przejdź do strony
OREW

OREW

Ośrodek Rehabilitacyjno - Edukacyjno - Wychowawczy
przejdź do strony
PŚDS

PŚDS

Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy typu B
przejdź do strony

Zabawy logopedyczne

Ćwiczenia logopedyczne z głoską [sz] - (B.K.)

poniedziałek, 04 maja 2020
Do ćwiczeń potrzebne będą obrazki z załącznika (niżej).
  1. Ćwiczenia słuchowe – różnicowanie głosek [sz-s] w nagłosie wyrazów:
  • rodzic nazywa obrazki – dziecko rozdziela je, układając na królika z głoską [sz] lub [s], w zależności od głoski, jaką słyszy na początku wyrazu. Głoski s i sz można wydłużać – np. szszszafa, ssspodnie.
  • rozpoznawanie prawidłowej i nieprawidłowej realizacji głosek - ,,Do koszyka- do śmietnika:”
do ćwiczenia potrzebny będzie nam koszyk i pudełko, które posłuży nam za śmietnik. Ćwiczenie polega na tym, że rodzic wybiera obrazki i mówi ich nazwy raz poprawnie, raz nieprawidłowo, np. szminka, synka (zamiast szynka), szafa, szpodnie (zamiast spodnie), itd. Dziecko musi odróżnić wyrazy nazwane prawidłowo od nieprawidłowych. Obrazki z prawidłową wymową wrzuca do koszyka, z nieprawidłową do śmietnika.
 
  1. Ćwiczenia  aparatu mowy (przykłady):
  • kląskanie językiem;
  • oblizywanie górnej wargi;
  • wyciąganie języka jak najdalej w kierunku nosa;
  • otarta szeroko buzia – język idzie raz do góry, raz do dołu;
  •  malujemy językiem podniebienie – zaczynamy od zębów w stronę gardła;
  • liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na dole przy szeroko otwartej buzi;
  • cmokanie, całuski – (zwracamy uwagę, by dziecko układało usta w kształt dzióbka);
  • przytrzymywanie słomki lub ołówka pomiędzy wargą a nosem (oczywiście bez pomocy rąk);
  • wymawianie naprzemienne i –u; i-u; i-u.
 
  1. Ćwiczenia ortofoniczne i stymulujące rozwój języka:
  • dziecko naśladuje syk węża- ,,sssssssssssssssss”,
  • szum wiatru ,,szszszszszsz,”
  • dziecko powtarza po rodzicu sylaby i logotomy : SZA, SZO, SZU, SZE, SZY, ASZA, OSZO, USZU, YSZY, ESZE, ASZ, OSZ, USZ, ESZ, ISZ;
  • dziecko powtarza po rodzicu nazwy obrazków;
  • zagadki: rozkładamy kilka obrazków. Rodzic wymienia cechy przedmiotu, zwierzęcia przedstawionego na obrazku, dziecko odgaduje, o czym on mówi. Np. jest duży, można go zobaczyć w zoo; jest to mebel, chowasz tam ubrania; myjesz nim włosy, itp.
 
Ważne!!!
  Prawidłowe ułożenie języka i warg przy realizacji głoski [sz]: zęby zbliżone do siebie, wargi zaokrąglone (dzióbek), koniuszek języka uniesiony w kierunku wałka dziąsłowego.
 Prawidłowe ułożenie języka i warg przy realizacji głoski [s]:  język spoczywa na dole jamy ustnej, jego czubek lekko przylega do dolnych zębów, a boki są lekko uniesione. Wargi są rozciągnięte, jak podczas mówienia samogłoski „iiiiiiii.”
 
 ZAŁĄCZNIK W ZAKŁADCE PLIKI DO POBRANIA