• Slider1
  • Slider1
  • Slider1
  • zmień czcionkę
  • zmień kontrast
PSOUU

PSOUU

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
przejdź do strony
WTZ

WTZ

Warsztat Terapii Zajęciowej
przejdź do strony
OREW

OREW

Ośrodek Rehabilitacyjno - Edukacyjno - Wychowawczy
przejdź do strony
PŚDS

PŚDS

Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy typu B
przejdź do strony

Zabawy logopedyczne

 Rybno, 18 marca, 2020r.
 
Propozycje ćwiczeń logopedycznych do wykonania w domu z dziećmi od 1 do 3 lat
  1. Pokazywanie w albumie znane dziecku osoby, pytanie: Gdzie mama? Gdzie tata?...
  2. Zabawy fonacyjne z wykorzystaniem samogłosek. Siadamy za dzieckiem, najlepiej przed lustrem, chwytamy dłonie dziecka, następnie rozkładamy powoli ręce dziecka mówiąc głoskę aaa…., składamy do wewnątrz mówiąc ooo… .
  3. Bawiąc się z dzieckiem zabawkami, staramy się prowokować je do naśladowania samogłosek, np. bawiąc się samolotem (lub innym przedmiotem), naśladujemy wysoki lot, mówiąc uuuuuuuuuuu, z wyraźnym ułożeniem ust w dzióbek, następnie pokazujemy lot w dół, mówiąc iiiiiii, z wyraźnym rozciągnięciem ust. Samochód jedzie do przodu – mówimy uuuuuuuu, do tyłu – yyyy;
  4. Z maluszkami bawimy się w reagowanie na dźwięk i brak dźwięku, tańcząc przy muzyce. Następnie wyłączamy muzykę, mówimy ,,nie ma” wykonujemy gest rozłożenia rąk i zatrzymujemy się, włączamy – tańczymy, itd., starsi mogą chodzić gdy jest muzyka, siadać na podłodze - gdy nie ma, oczywiście zabawę można modyfikować wg własnego pomysłu.
  5. Ćwiczymy samogłoski poprzez ich prezentację – głośna, wyraźna wymowa, z pokazywaniem, jak układa się buzia, a potem nieme wypowiadanie z pokazywaniem głoski, aby dziecko miało szansę wypowiedzenia samogłoski;
  6. Rozkładamy na stole samogłoski i nazywamy je (na początku trzy: AUI), mówimy: daj ,,A,” daj ,,U”….
  7. Naśladujemy dźwięki wydawane przez zwierzęta, zabawki (np. świnka iii, pociąg : fu, fu; krówka: mu; piesek: hau, hau; kotek: miau, itp. w  zależności od możliwości dziecka.
  8. Rozkładamy zabawki, obrazki zwierząt, przedmiotów, prezentując dźwięki, jakie one wydają. Następnie prosimy o wskazanie, lub podanie przedmiotu, poprzez zadanie pytania: Co robi fu, fu ? Co robi hau, hau? Jeżeli dziecko nie wykonuje jeszcze ćwiczenia, robimy to rączkami dziecka. Materiały do ćwiczeń można znaleźć na stronie: https://www.logotorpeda.com/nauka-czytania/zwierzatka-zwierzatka-i-zwierzatka/
  9. Ćwiczymy rozumienie poleceń. Przygotowujemy różne przedmioty: np. lalę, klocki, pudełko, misia, itp. Zwracamy się do dziecka:
Daj lalę, wrzuć klocek do pudełka, daj mamie czapkę, pokaż, gdzie lala ma oko; ucho, rękę, połóż misia do łóżeczka, daj lali am; połóż piłę pod stołem, połóż klocek na stole - w zależności od możliwości dziecka;
  1. Dobieranie par przedmiotów (mogą być zabawki, łyżki, kubki, itp.); Nazywamy przedmioty, układając je przed dzieckiem. Następnie bierzemy drugi egzemplarz, mówimy: Gdzie taki sam (gdzie jest lala) – dopasuj. Tak samo robimy z obrazkami. (ilość zależy od możliwości dziecka. Na początku 3 przedmioty, potem zwiększamy ilość);
  2. Układamy na stoliku, podłodze, pojedyncze obrazki przedmiotów od lewej do prawej, nazywamy je, następnie mówimy: pokaż, gdzie jest miś, lala, kubek, auto, itp. W przypadku dzieci mówiących pytamy wskazując konkretny obrazek i pytamy: Co to jest?  
  3. Ćwiczenia oddechowe: zdmuchiwanie płomienia świecy, skrawków papieru ze stolika, robienie baniek mydlanych, rozbijanie baniek palcem z wydawaniem dźwięku ,,pa”;
  4. Naśladowanie mimiki, np.:
- otwieranie i zamykanie ust,
- wysuwanie języka na brodę;
- unoszenie języka w stronę nosa;
- przesuwanie języka do kącików ust;
- oblizywanie warg;
- ściąganie warg w dzióbek (jak do u);
- rozciąganie warg (jak do iii);
- naprzemienne ściąganie i rozciąganie warg ( ,,iii” , ,,uuu”);
- nabieranie powietrza w usta - nadymanie policzków;
- naśladowanie dźwięku galopującego konika (kląskanie językiem- stukanie czubkiem języka o podniebienie);
  1. Rozsypujemy na stoliku drobne przedmioty – małe kuleczki, koraliki, guziki, stawiamy przed dzieckiem pojemnik. Chwytając pierwszy przedmiot, wrzucamy go do pudełka mówiąc: bach. Dziecko ma za zadanie naśladowanie dźwięku i ruchów rodzica. Jeśli nie naśladuje – wykonujemy ćwiczenie rączką dziecka, za każdym razem konsekwentnie  wymawiając to samo słowo (uważamy, żeby dziecko nie wzięło przedmiotu do buzi). Słowo bach ćwiczymy w różnych sytuacjach, np. budując z dzieckiem wieżę z klocków, którą po ułożeniu burzymy, wypowiadając  przy tym słowo bach, itp.
  2. Segregowanie przedmiotów : maluszki – 2 elementy różniące się znacznie od siebie (np. łyżki / klocki; piłeczki/ kubki; itp.; starsze dzieci –  segregowanie sztućców, prania (skarpetki do skarpet, itp.).
  3. Czytanie dzieciom książeczek, wskazywanie nazywanych obrazków, zadawanie pytań dotyczących obrazków: gdzie jest…? ,,co to?/ kto to? ”nauka przekręcania kartek (maluszki)
 
Ćwiczenia wykonujemy z wykorzystaniem przedmiotów z otoczenia dziecka. 
                                                                                                                                   
Beata Karolewska
czytaj więcej

Słuch doskonały E.P.

czwartek, 30 kwietnia 2020

Słuch doskonały -

Do zabawy będą potrzebne:

  • otoczenie, w którym znajdują się przedmioty wydające różne dźwięki (np. kuchnia)

Jak się bawić?

Dziecko zamyka oczy, w tym czasie rodzic prowokuje jakiś dźwięk (kuchnia jest doskonałym źródłem dźwięków - mieszanie herbaty, nalewanie wody, przykrywanie garnka przykrywką, itd.). Zadaniem dziecka jest go zidentyfikować. Po serii pięciu dźwięków rodzic z dzieckiem zamieniają się rolami (UWAGA! Należy pilnować, by dziecko nie stworzyło niebezpiecznej sytuacji, np. próbując zademonstrować dźwięk pracującego miksera).

Inny wariant zabawy - zadaniem dziecka jest powiedzieć, z czym kojarzy mu się dany dźwięk - z deszczem, z jazdą samochodem, z chrapaniem misia śpiącego zimą.

Wersja dla starszych dzieci: Dziecko ma zasłonięte oczy, a rodzic w tym czasie wydaje serię kilku różnych dźwięków - wydanych przez różne przedmioty, w różnych odstępach czasowych (np. dwa szybkie uderzenia przykrywką, raz postawienie szklanki na stół, zadźwięczenie łyżkami, zamknięcie piekarnika, trzy razy uderzenie łyżką o łyżkę). Dziecko odsłania oczy i próbuje odtworzyć identyczną sekwencję dźwięków, manipulując odpowiednio dobranymi przedmiotami.

Wesołej zabawy!
źródło SuperKid
czytaj więcej

Dotyk i komunikacja dzieci młodsze - E.P.

czwartek, 30 kwietnia 2020
Program może być stosowany przez każdą osobę, która ma regularny kontakt z dzieckiem. Najlepszy rezultat osiągamy wtedy, gy materiał używany jest jako część dobrze przemyślanej i zaplanowanej codziennej rutyny, której towarzyszą dodatkowe aktywnośći. Program powinien być używany regularnie i jeśli to możliwe to, o tej samej porze.
Program Wprowadzający - w przybliżeniu 8 minut
- kołysanie
- wymachiwanie rękoma
- pocieranie dłoni
- klaskanie
- głaskanie głowy
- głaskanie brzucha
- relaksacja
Pozdrawiam serdecznie Edyta Przybysz

Wystarczy kliknąć w poniższy link


http://chomikuj.pl/skorpionica65/Dokumenty/Metoda+Knill*c3*b3w/Knill+mp3/1+program+wprowadzaj*c4*85cy,1028631632.mp3(audio)
czytaj więcej