• Slider1

Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy typu B
przejdź do strony

Aktualności

Kraków jedno z najpiękniejszych miast w Polsce

poniedziałek, 14 września 2020
O tym, że Kraków jest jednym z najpiękniejszych miast w Polsce przekonaliśmy się w trakcie wycieczki zorganizowanej przez nasze Koło w dniach 7-9 września 2020 r. w ramach zadania publicznego „Bez barier", dofinansowanego przez Powiat Wyszkowski.

Podczas wspólnego zwiedzania z przewodniczkami poznaliśmy część najważniejszych zabytków Krakowa i ich historię. Zobaczyliśmy słynne krakowskie Planty, dom Jana Matejki, okno papieskie, dzielnicę uniwersytecką z Collegium Maius, pierwszego budynku najstarszej polskiej uczelni Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przeszliśmy trasą obok Barbakanu i dawnych fortyfikacji miejskich poprzez Bramę Floriańską do Starego Miasta. Podziwialiśmy ogromny Rynek ze słynnymi Sukiennicami i zabytkowymi kamienicami. Przywitamy się ze Smokiem Wawelskim, zdobyliśmy Wzgórze Wawelskie. Wspięliśmy się po 144 schodach na najwyższe piętro wieży zygmuntowskiej z najsłynniejszym w Polsce dzwonem Zygmunta. Nie omieszkaliśmy dotknąć serca dzwonu, które zgodnie z legendą przynosi szczęście. Oglądaliśmy również groby usytuowane w podziemiach. Wysłuchaliśmy hejnału i pomachaliśmy hejnaliście z wieży Kościoła Mariackiego.

Miasto podziwialiśmy również od strony Wisły podczas godzinnego rejsu po rzece, rozpoczętego i zakończonego u podnóża Wawelu.
Wśród naszych uczestników znalazła się grupa miłośników wieczornego spaceru po krakowskim Rynku.
Kibice piłki nożnej, których w naszej grupie nie brakowało mogli spojrzeć z autokaru na słynny stadion Wisły Kraków, przy ulicy Reymonta 20.

Pobyt w Krakowie wykorzystaliśmy również do celów leczniczych i rekreacyjnych, odwiedzając największą w południowej Polsce tężnię solankową, ulokowaną w Parku św. Kingi w Wieliczce, oddalonego od Krakowa o ok. 20 kilometrów. Z wysokiej na 22,5 metra wieży widokowej, przy przepięknej słonecznej pogodzie, która towarzyszyła nam podczas całej wycieczki, podziwialiśmy panoramę Krakowa.

Z myślą o wielopłaszczyznowej edukacji uczestników odwiedziliśmy również Park Edukacji Globalnej „Wioski Świata”, zlokalizowany na obszarze około 3 hektarów, przy ul. Tynieckiej. Podróż odbyliśmy wokół wielkoformatowej mapy świata, gdzie znajdują się zabudowania z sześciu kontynentów. Zobaczyliśmy: papuaski dom na palach, afrykańską wioskę, jurtę mongolską, indiańskie tipi, slums peruwiański oraz arktyczne igloo. Dzięki opowieściom przewodników poznaliśmy kultury odległych krajów, ich ciekawe tradycje i obrzędy.

Noclegi w spokojnej krakowskiej dzielnicy Bronowice, sprzyjające wypoczynkowi oraz wyżywienie dla naszej 52 osobowej grupy zapewnił nam Go Cracow Resort - obiekt hotelowy przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, położony 10 minut jazdy od centrum zabytkowego Krakowa.

Obsługę przewodnicką wycieczki świadczyli profesjonalni przewodnicy po Krakowie, współpracujący z firmą Marcin Szymoniak Usługi przewodnickie SZPKRAK; zaś bezpieczną podróż zapewnił pan Mariusz z wyszkowskiej firmy Przewóz Osób Potęga Michał.

Dla zminimalizowania zagrożenia zakażenia COVID-19 każdy uczestnik wycieczki miał obowiązek stosowania się do zasad bezpieczeństwa rekomendowanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rozwoju i przestrzegania zasad określonych w opracowanym przez PSOUU regulaminie.